Hulp bij belastingaangifte niet-inwoners in België

Hulp bij belastingaangifte niet-inwoners in België

6-11-2016

Moet u in België de belastingaangifte niet-inwoners indienen? En heeft u hulp nodig bij het invullen? Bezoek dan een van de spreekuren van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën.

Wanneer moet u aangifte niet-inwoners in België doen?

Als u in Nederland woont en in 2015 inkomsten uit België heeft ontvangen, dan moet u uiterlijk op 7 december 2016 uw papieren belastingaangifte niet-inwoners hebben ingediend bij uw belastingkantoor in België.

Let op. U moet alleen aangifte in België doen, als u daar belastingplichtig bent. Werkte u in 2015 niet in België en ontving u bijvoorbeeld het rustpensioen voor werknemers en/of zelfstandigen uit België? Dan hoeft u in België geen aangifte niet-inwoners in te dienen. U moet namelijk in Nederland belasting betalen over uw rustpensioen.

Wanneer krijgt u het aangifteformulier?

Mogelijk heeft u nog geen aangifteformulier ontvangen. De uitgifte van formulieren is dit jaar namelijk iets later gestart dan voorzien. De FOD Financiën heeft de aangifteformulieren op vrijdag 4 november verstuurd. Heeft u medio november nog geen formulier ontvangen? Neem dan contact op met Centrum Buitenland Brussel, 0032-2-575 46 00.

Waar krijgt u hulp bij invullen aangifte?

Loopt u vast bij het invullen van uw aangifte? De FOD Financiën organiseert in november een aantal spreekuren. U kunt op afspraak terecht bij de belastingkantoren van Antwerpen, Brussel, Luik of Namen. Raadpleeg de website van FOD Financiën voor meer informatie over de aangifte niet-inwoners en voor data en locaties van de spreekuren.