Inschrijven bij Kamer van Koophandel

Moet ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

U gaat in Nederland een onderneming starten? Uw bedrijf heeft een naam nodig en een rechtsvorm. Bij de start registreert u uw bedrijf in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). U ontvangt meteen uw KvK-nummer. De KvK geeft uw gegevens automatisch door aan de Belastingdienst. U hoeft zich niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. U krijgt meteen een btw-nummer.

Wat is het Handelsregister?

Het Handelsregister is een databank waarin de KvK alle bedrijven, rechtspersonen en andere organisaties registreert die deelnemen aan het economisch verkeer in Nederland. In het Handelsregister ziet u met wie u te maken heeft, wie mag tekenen namens het bedrijf en of er misschien sprake is van een faillissement. Dit geeft u zekerheid bij het zakendoen.

Wat is de KvK?

De KvK is een aanspreekpunt voor ondernemingen. De KvK beheert het Handelsregister. En u kunt er terecht voor advies en informatie over: een bedrijf starten of overnemen, innoveren, financiering, internationaal ondernemen, werken als ZZP’er (zelfstandige zonder personeel) of freelancer.

Hoe schrijf ik mijn bedrijf precies in bij de KvK?

Op de website van de KvK kunt u een inschrijfformulier invullen. Na het invullen van uw gegevens moet u persoonlijk langskomen bij een van de KvK-kantoren om uw inschrijving af te ronden. Dat kan alleen op afspraak. Tijdens uw afspraak controleert een KvK-medewerker uw legitimatie en bekijkt hij of zij of u aan de inschrijfvoorwaarden voldoet. U betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding. Tegen een kleine vergoeding kunt u meteen een uittreksel meenemen, dit kunt u gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken vragen om een uittreksel, groothandels vragen altijd om een uittreksel.